Indlæser Begivenheder

« Alle Begivenheder

  • Denne begivenhed er allerede afholdt.

LYS I MØRKET

januar 23, 2014, kl. 21:30

Wolfgang Amadeus Mozart: Hornkvintet K 407 (1782)Maurice Ravel: Le tombeau de Couperin (1914-17)
arr: Hans Abrahamsen
Arnold Schönberg: Ode to Napoleon (1942)
Tekst: Lord Byron

Baryton: Omar Ebrahim

Mozart composed his horn quintet in the same period as “Le Nozze di Figaro”, with an explosive theme. 7 years later, the revolution was a fact.
Ravel wrote his “Tombeau de Couperin” as a hommage to fallen friends during WW I.
– while Schönberg, on his side, after escaping Germany, read Byrons raging poem as a foreplay to Hitler, and wrote his scream on his text about Napolen – as a european jew as response…
Welcome to a programme about a Europe in constant change, with love from an international ensemble settled in Denmark, once or twice upon a time Germany.

Mozart komponerede hornkvintetten, der er på programmet i dag og sine fire hornkoncerter til den samme hornist, nemlig Ignaz Leutgeb.
Kvintetten her er speciel, fordi der ikke er de normale to violiner, en bratsch og en cello ud over hornet, men i stedet er det en violin, to bratscher og en cello. Det betyder, at hele klangen er mørkere og mere blød. Det giver en god kontrast når den lyse violin er i fokus, og samtidig blander strygerensemblets mørke lyd sig lækkert med hornets gyldne klang. Det kan især nydes i den blide og næsten kærlige andensats.
Der ligger også en krig i baggrunden af Maurice Ravels perlende, vidunderlige og krystallinske Le Tombeau de Couperin. Titlen betyder ’ved Couperins grav’.
Ravel hylder altså barokkomponisten Couperin i dette værk. Men han gør meget mere end det. Hver eneste sats er tilegnet en ven af Ravel, venner der faldt i 1. Verdenskrig. Ravel giver dem et mindesmærke, ikke ved at begræde dem, men ved at tegne levende musikalske portrætter.
Under 2. Verdenskrig sad den østrigske komponist Arnold Schönberg i USA. Som en kommentar til alt, hvad der foregik i hans hjemland og i Europa, valgte han at komponere musik til Lord Byrons rasende udfald mod
Napoleon, der ironisk hedder Ode to Napoleon Bonaparte. Det er ikke en lovprisning, men en udstilling af alle de skuffelser Napoleon havde givet tidligere beundrere som f.eks. Lord Byron. Schönberg ville udtrykke hver eneste sarkastisk, rasende og nedgørende stavelse i Byrons tekst, og han brugte talestemmen til dette formål. Det vigtigste er at stemmen udtrykker følelserne: sarkasme, had, hån og raseri mod tyrannen.
Solist:
Den engelske baryton Omar Ebrahim underviser på Trinity Laban Conservatoire of Music and Dance, men er selv uddannet fra Guildhall School of Music and Drama. Ebrahim har specialiseret sig i at synge og optræde med helt nykomponeret musik, og han er især berømt for sin evne til, udover at være en fremragende sanger, også at give sine roller en skarp dramatisk kant. Han har tidligere optrådt med berømte ny musik-ensembler som Ensemble Modern og Ensemble Recherche, og han har opført værker af komponister som György Ligeti, Philip Glass og Michael Nyman.
Baryton: Omar Ebrahim
Piano: Ulrik Stær

Detaljer

Dato:
januar 23, 2014
Tidspunkt:
21:30
Hjemmeside:
https://www.facebook.com/events/699052476781935/