Indlæser Begivenheder

« Alle Begivenheder

  • Denne begivenhed er allerede afholdt.

KAMMERMUSIK FØR OG NU…

januar 26, 2014, kl. 18:00 - 20:00

Kammermusik: Et værk fra det 18. og tre fra det 20. århundredeAftenens program:
W. A. Mozart: Hornkvintet K 407 (1782)
Richard Campanelli: Of Nights Both Blue & Haunted (1992)
Pause
Arnold Bax: Oboe Quintet i g-mol (1922)
Maurice Ravel: Le tombeau de Couperin (1914-17)
(arr. Mason Jones & Hans Abrahamsen)
Mozart komponerede Hornkvintetten, der er på programmet i dag og sine fire hornkoncerter til den samme hornist, nemlig Ignaz Leutgeb. Kvintetten her er speciel, fordi der ikke er de normale to violiner, en bratsch og en cello ud over hornet, men i stedet er det en violin, to bratscher og en cello. Det betyder, at hele klangen er mørkere og mere blød. Det giver en god kontrast når den lyse violin er i fokus, og samtidig blander strygerensemblets mørke lyd lækkert med hornets gyldne klang. Det kan især nydes i den blide og næsten kærlige andensats.
Arnold Bax var en af Englands mest elskede komponister og hans Obokvintet er komponeret på et tidspunkt, hvor hans popularitet var størst. Bax var dybt inspireret af Irland og den irske natur. I det hele taget trak han på inspirationer fra mange andre steder end sit hjemlige England: fra Rusland, Skandinavien og Skotland f.eks. Kvintetten, der er på programmet ved koncerten her, klinger sine steder af folkemusik fra Irland f.eks. i den sidste sats, der godt kunne være en klassisk udgave af en irsk jig. I den langsomme sats får oboen lov til at folde sig ud i en smuk melodi, der bringer billeder af ensomme hyrder i den stille, storslåede natur frem på nethinden.
Om blå og hjemsøgte nætter. Det er den danske titel på Richard Campanellis værk i tre satser. Komponisten fortæller, at titlen er en form for poetisk guide til musikken, og at der ikke ligger noget mere i titlen end netop dette. Of Nights Both Blue and Haunted er en duet for violin og marimba.
Det er paradoksalt nok et af det 20. århundredes store krige, der danner baggrund for Maurice Ravels perlende, vidunderlige og krystallinske Le Tombeau de Couperin. Titlen betyder ’ved Couperins grav’. Der findes en række barokkompositioner, hvor en komponist hylder en afdød kollega ved at skrive en ’Tombeau de …’ Ravel hylder altså barokkomponisten Couperin i dette værk. Men han gør meget mere end det. Hver eneste sats er tilegnet en ven af Ravel, venner der faldt i 1. verdenskrig. Der er barndomsvenner, kolleger og en maler iblandt de døde mænd. Ravel giver dem et mindesmærke, der ikke begræder dem, men som tegner levende musikalske portrætter. Et bedre mindesmærke kan ikke gives, og det blev skrevet mens krigen foregik, og mens Ravel selv arbejdede som chauffør ved fronten.
Arrangør: Haderslev Musikforening

Detaljer

Dato:
januar 26, 2014
Tidspunkt:
18:00 - 20:00
Hjemmeside:
https://www.facebook.com/events/213190032207038/