Nyhedsbrev November 2018

Af Pia Jørs - den

Håb & Ilddåb markerer De Dødes Dag

Den 2. november er De Dødes Dag, og det markeres med performanceforestillingen Håb og ilddåb i Musikhuset Esbjerg. Der er to forestillinger i dag, 16.30 og 19.30. Begge forestillinger er dog udsolgt.  

Intermediakunstneren Eric Andersen har skrevet Håb og ilddåb specielt til Esbjerg Ensemble, og forestillingen er udviklet i tæt samarbejde med koreograf og danser Marie Topp. Den er en 50 års jubilæumsgave fra Eric Andersen og Esbjerg Kunstmuseum. 

I værket udfordres musikerne af at spille efter stopur og i hovedtelefoner høre en helt anden musik end den, de selv spiller. Danserinden er projiceret op på lærred og danser duet med sig selv blandt publikum, som sidder på scenen i grupper blandt de optrædende. Forestillingen er således typisk Eric Andersensk: publikum iscenesættes i forening med kunsten, og dans, billedkunst og musik forenes i en unik scenekunstnerisk præsentation, hvor hver kunstart vokser i mødet med hinanden. 

Forestillingen indleder også Esbjergs håbeperiode, som blev indstiftet i 2001, og går man glip af forestillingen, er der mulighed for at se Eric Andersens installationsudstilling, som sætter fokus på udveksling og formulering af håb. Den kan sespå Esbjerg Kunstmuseum frem til fastelavn. 

Læs mere om Eric Andersen

Læs mere om koncerten: EEs hjemmeside

DIODE remixer Brahms 

Esbjerg Ensemble har inviteret den elektroniske duo DIODE til at remixe Brahms live ved koncerten Since Brass, Nor Stone onsdag 14. november på konservatoriet i Esbjerg. Det bliver et af sæsonens såkaldte Efterspil. 

Anton Friisberg fra duoen står for remixet ved hjælp af to RevoxA77 spolebåndoptagere, hvormed han optager 10 sekunder af Brahms, mens Esbjerg Ensembles kvartet spiller. 

Optagelsen klippes sammen til et loop, så hver båndoptager afspiller to instrumenter. Først spiller de sammen, men fordi båndenes længde afviger en smule, vil sporene forskydes, og Brahms remixes i utallige kombinationer.

DIODEs remix bliver både en hyldest til Brahms og hvor megen musik hans værker rummer og en homage til Steve Reich, som i 1960erne opfandt phasing-konceptet ved brug af en lignende teknik. 

Koncertens kerneprogram belyser strygekvartetten fra tre vinkler, Haydn og Brahms og den nulevende Alexander Goehr, som skrev Since Brass, Nor Stone i 2008. Værket har undertitlen Fantasi for strygekvartet og slagtøj. Titlen er inspireret aftemaet i Shakespeares Sonnet 65 om kærlighedens styrke og skrøbelighed. 

Koncerten transmitteres live på DR P2.

Kerneprogrammet uden DIODE kommer også til Sjælland og Aarhus. 

Læs mere om DIODE, som har modtaget støtte fra Statens Kunstfond.

 

Læs mere om koncerten Since Brass, Nor Stone.

Så ruller skolekoncertkaravanen igen …

I uge 47 er det atter tid til at ensemblet kommer rundt til 4. klasserne på Esbjerg Kommunes skoler og giver skolekoncerter: I år er der en gammel kending om musik og følelser og en koncert om folkemusik.

Musik og følelser præsenterer musikerne sig og involverer børnene i koncerten med sang og tegning. Denne skolekoncert har vi haft på programmet i flere sæsoner, og den er en sikker vinder. Musikken er blandt andet af Carl Nielsen, György Ligeti og Finn Høffding.

På jagt efter folkemusikken er en skolekoncert med strygere og slagtøj. De fem musikere kommer fra Serbien, Finland, England, Colombia og Danmark. De vil spille og fortælle om smuk og swingende musik, som har rødder i folkemusik fra forskellige dele af Europa. Vi følger den musikalske rejse og opdager blandt andet, at den argentinske tango stammer fra europæiske indvandrere. Musikken er af Edvard Grieg, Béla Bartók og Astor Piazzolla.

Vores skolekoncerter er som altid led i vores opdrag med at udbrede musikken til de nye generationer.

Læs mere om skolekoncerterne

Familiekoncert om elefanten Babar

Mange vil kende Babar fra den franske børnebog L’histoire de Babar om den lille elefant, hvis mor bliver skudt, hvorefter en gammel dame tager sig af ham. Efter to år i byen vender han tilbage til junglen og krones som konge.

Musikken er af Francis Poulenc. Historien læses højt af unge fra Esbjerg Kulturskoles Teaterlinje. Målgruppen er fra fem år.

I lighed med tidligere familiekoncerter danner Musikhuset Esbjerg ramme.

Comments

comments